ຄວາມໝາຍຂອງ “ຍອດຊໍ່ຟ້າ”

  ຍອດຊໍ່ຟ້າຢູ່ທີ່ຫຼັງຄາຂອງ ອາຮາມ, ສີມກໍ່ແມ່ນຄວາມເຊື່ອ ແລະເປັນສັນຍາລັກຂອງສະຫວັນ ຊັ້ນຟ້າ, ຊຶ່ງໃນທີ່ມື້ນີ້ຄໍລໍາວັດທະນະທໍາເຮົາຈະພາບັນດາທ່ານມາຮູ້ ຈັກກັບຄວາມໝາຍຂອງ “ຍອດ ຊໍ່ຟ້າ”.ຍອດຊໍ່ຟ້າ ຢູ່ທີ່ຫຼັງຄາຂອງອາ ຮາມ, ສີມນັ້ນແມ່ນມີຄວາມເຊື່ອ ແລະເປັນສັນຍາລັກຂອງສະຫວັນ ຊັ້ນຟ້າ ຊຶ່ງມີຄວາມເຊື່ອໃນພຸດທະ ປະຫວັດກໍຄື: ພຣະທັມມະຈັກກັບ ປະວັດຕະນະສູດ ຊຶ່ງເປັນປະຖົມ ມະບົດຂອງທັມມະເທສະໜາກັນທຳອິດຂອງພຣະສັມມາສັມພຸດ ທະເຈົ້ທີ່ພຣະອົງໄດ້ຊົງໂປຣດເທ ສະໜາແກ່ປັນຈະວັກຄີທັງ 5 ອົງ ຊຶ່ງມີເນື້ອໃນກ້າວເຖິງຕອນທີ່ພຣະ ພຸດທະເຈົ້າກຳລັງປະຕິບັດຕົນເພື່ປະຕິເສດທາງສອງສາຍຄື: ບໍ່ເຄັ່ງ ເກີນໄປ ແລະບໍ່ຍານເກີນໄປ (ເຄັ່ງຫຼາຍຈົນຂາດ, ຍານຫຼາຍສຽງບໍ່ມ່ວນ) ແລ້ວປະຕິບັດທາງສາຍ ກາງ (ບໍ່ເຄັ່ງເກີນ, ບໍ່ຍານເກີນ) ອັນເປັນແບບຢ່າງທີ່ປະຕິບັດທີ່ຖືກ ຕ້ອງໃຫ້ແກ່ມວນມະນຸດ ແລະມີ ເນື້ອໃນສະແດງເຖິງຂັ້ນຕອນ ແລະ ການປະຕິບັດໃຫ້ບັນລຸເຖິງອະຣິຍະ ສັດສີ່ເພື່ອດຳເນີນຂັ້ນຕອນການ ປະພຶດປະຕິບັດ ແລະເຂົ້າໃຈຂອງ ຄວາມເປັນທຸກສະມຸດໄທນິໂຣດມັກເພື່ອໄປສູ່ພຣະນິພານ ຊຶ່ງເປັນເປົ້າໝາຍ ແລະຈຸດໝາຍສູງສຸດຂອງ ພຸດທະສາສະໜາເມື່ອພຣະຜູ້ມີພຣະພຸດທະເຈົ້າຕັດທັມມະຈັກກັບປະວັດ ຕະນະສູດຢູ່ນັ້ນດວງພຣະເນດສ່ອງ ເຫັນທັມສ່ອງເຫັນ 15 ຊັ້ນນາຮົກ 16 ຊັ້ນສະຫວັນ.ສະນັ້ນ, ບູຮານລາວ ຈຶ່ງນິຍົມ ຖືເອົາຂໍ້ນີ້ເປັນຂໍ້ສູງ (16 ຊັ້ນຟ້າ ແລະ15 ຊັ້ນດິນ) ແລະໄດ້ປະຕິບັດການເຮັດຍອດຊໍ່ຟ້າ ຫຼັງຄາຂອງ ວັດຕາມຂໍ້ຄະຕິດັ່ງກ່າວເພື່ອບັນລຸ ເປົ້າໝາຍຂອງພຸດທະສາສະໜາ ເພື່ອໃຫ້ຕົນໄດ້ບັນລຸໄປເຖິງສະຫວັນຊັ້ນອະກະນິດຖາທີ່ເປັນຊັ້ນສູງສຸດ ຂອງສວງສະຫວັນ.

  ລຳດັບຊັ້ນຂອງສວງສະຫວັນ ຕາມການແບ່ງໄຕຣພູມມີຄື: 1) ປະຣະນິມມິຕະວະສະວະຕີ, 2) ພຣົມມະປະຣິສັດຊາ,  3)  ພຣົມມະປຸໂຣຫິ ຕາ, 4)  ມະຫາພຣົມມາ, 5) ປະ ຣິດຕາພາ, 6) ອັບປະມານາພາ, 7) ອາພັດສະຣາ, 8) ປະຣິດຕະສຸ ພາ, 9) ອັປປະມານະສຸພາ, 10) ສຸພະກິນຫາ, 11) ເວຫັບຜະລາ, 12) ອະເວຫາ, 13) ອະຕັບປາ, 14)  ສຸທັດສາ, 15)  ສຸທັດສີ, 16 ອະກະນິດຖາ.ດັ່ງນັ້ນການເຮັດຍອດຊໍ່ຟ້າ ສ່ວນຫຼາຍແມ່ນໄດ້ຄະຕິນິຍົມຕາມ ຫຼັກດັ່ງກ່າວ ແລະເພິ່ນໄດ້ບວກມະ ນຸດໂລກເຂົ້າໄປອີກໜຶ່ງຊັ້ນດັ່ງນັ້ນ ພວກເຮົາຈຶ່ງສາມາດສັງເກດເຫັນວ່າຍອດຊໍ່ຟ້າຫຼາຍສຸດຈະມີ  17 ຍອດດ້ວຍໃນອະດີດໄດ້ກຳນົດຊັ້ນຊໍ່ຟ້າໄວ້ດັ່ງນີ້: ຖ້າເປັນວັດທີ່ເຈົ້າມະຫາຊີວິດຈາກວັງຫຼວງຊົງສ້າງແມ່ນໃຫ້ເຮັດຍອດເຄິ່ງກາງເກົ້າຊັ້ນ; ຖ້າເປັນວັດທີ່ເຈົ້າມະຫາຊີວິດຈາກວັງ ໜ້າ, ວັງຫຼັງ  ແລະວັງກາງຊົງສ້າງ ໃຫ້ເຮັດຍອດຢູ່ເຄິ່ງກາງເຈັດຊັ້ນ; ຖ້າເປັນວັດທີ່ອາມາດ ແລະຂຸນນາງ ຊົງສ້າງໃຫ້ເຮັດຍອດເຄິ່ງກາງຫ້າຊັ້ນ; ຖ້າເປັນວັດທີ່ປະຊາຊົນພາ ກັນສ້າງໃຫ້ເຮັດຍອດເຄິ່ງກາງ ສາມຊັ້ນ, ແຕ່ຕົກມາຮອດສະໄໝປະຈຸບັນນີ້ການເຮັດຍອດຊໍ່ຟ້າຈະມີການກຳນົດແນວໃດນັ້ນກໍຂຶ້ນຢູ່ກັນສັດທາຂອງຜູ້ສ້າງເອງແຕ່ພວກ ເຮົາບໍ່ຄວນຫຼົງລືມຄະຕິທັມທີ່ແຝງ ໄວ້ໃນການສ້າງຍອດຊໍ່ຟ້າກໍແລ້ວກັນເບິ່ງໃຫ້ອອກປະຕິບັດໃຫ້ຖືກຕ້ອງສິ່ງເຫຼົ່ານີ້ເປັນຄະຕິທັມທັງນັ້ນ.

ນສພ ເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ