ທຸລະກິດຂະໜາດນ້ອຍ ແລະ ຂະໜາດກາງ (Small and Medium Enterprises: SMEs)ໄດ້ຮັບການສົ່ງເສີມ ແລະພັດທະນາຢ່າງເປັນລະບົບ ແລະປະ ກອບສ່ວນສໍາຄັນແກ່ການພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ສປປ ລາວ ສະນັ້ນ,ລັດຖະບານໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ສົ່ງເສີມ SMEs ໂດຍໄດ້ຮັບການຄຸ້ມຄອງພາຍໃຕ້ກົດໝາຍວ່າດ້ວຍການ ສົ່ງເສີມ SMEs ແລະບັນດາດໍາ ລັດຕ່າງໆເຊັ່ນ: ດໍາລັດວ່າດ້ວຍ ກອງທຶນສົ່ງເສີມSMEs, ດໍາລັດ ວ່າດ້ວຍການຈັດແບ່ງຂະໜາດ SMEs ແລະດໍາລັດວ່າດ້ວຍການ ຮັບຮອງ ແລະປະກາດໃຊ້ແຜນພັດ ທະນາ SMEs2016-2020 ແລະໄລຍະຜ່ານມາ SMEs ປະ ກອບທຸລະກິດການຄ້າຂາຍສົ່ງ ແລະຄ້າຂາຍຍ່ອຍປະມານ 63% ກວມເອົາ 99,8% ຂອງວິສາຫະກິດທັງໝົດທົ່ວປະເທດ, ສາມາດສ້າງອາຊີບໄດ້ປະມານ 70%, ວິສາຫະກິດທີ່ມີຈໍານວນພະນັກງານໜ້ອຍກວ່າ 5 ຄົນ ປະ ມານ 86%, ໃນນີ້ວິສາຫະກິດປະເພດນີ້ມີເພດຍິງເປັນເຈົ້າຂອງກວມ 31% ປະຈຸບັນ SMEs ມີອັດຕາສ່ວນແບ່ງການສົ່ງອອກ ປະມານ 10-12% ແລະປະກອບສ່ວນປະມານ 16-20% ແກ່ລວມຍອດຜະລິດຕະພັນພາຍໃນ (GDP) ແຕ່ເມື່ອສົມທຽບໃສ່ກັບບັນດາປະເທດຕ່າງໆເຫັນວ່າຍັງມີອັດຕາຕໍ່່າກວ່າເຊັ່ນມາເລເຊຍ ແລະຟິລິບປິນ 32%, ປະເທດໄທ 39% (ອົງ ການສະຫະປະຊາຊາດ 2015).
ຜູ້ສື່ຂ່າວພວກເຮົາໄດ້ສໍາພາດ ທ່ານ ປອ. ສາຍທອງ ພົມມະວົງ ຮອງຫົວໜ້າກົມແຜນການ ແລະ ການລົງທຶນ, ກໍາມາທິການແຜນການ, ການເງິນ ແລະ ການກວດສອບຂອງສະພາແຫ່ງຊາດກ່ຽວກັບບັນຫາການສ້າງຂີດຄວາມສາ ມາດໃນການຈັດຫາແຫຼ່ງທຶນເພື່ອ ສົ່ງເສີມວິສາຫະກິດຂະໜາດນ້ອຍ ແລະຂະໜາດກາງ (SMEs) ໂດຍ ໄດ້ໃຫ້ຮູ້ວ່າ: ປະຈຸບັນບັນດາປະ ເທດທີ່ກໍາລັງພັດທະນາ ແລະປະເທດພັດທະນາແລ້ວໄດ້ຫັນມາໃຫ້ຄວາມສົນໃຈແກ່ການສ້າງຕັ້ງກອງທຶນເພື່ອສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SMEs ຫຼື Venture Capital Mar ket (VC). ສ.ເກົາຫຼີໄດ້ລິເລີ່ມການພັດທະນາກອງທຶນດັ່ງກ່າວໃນປີ 1989 ແນໃສ່ສົ່ງເສີມການລົງທຶນ ແລະ ການພັດ ທະນາ SMEs ໃຫ້ມີການຂະຫຍາຍຕົວທີ່ໝັ້ນທ່ຽງໂດຍສະໜອງທຶນຜ່ານບໍລິສັດກອງທຶນໃນໄລຍະຍາວໃຫ້ມີກອງທຶນທີ່ໝັ້ນຄົງໂດຍນໍາໃຊ້ຊັບພະຍາກອນການເງິນທັງ ໝົດສະເພາະການລົງ ທຶນຂອງ SMEs.
ຫຼັກການການເງິນ SMEs ສ.ເກົາຫຼີ ປະກອບດ້ວຍ 4 ພາກສ່ວນສໍາຄັນຄື: ການປ່ອຍກູ້ໂດຍກົງຂອງວິສາຫະກິດຂະໜາດນ້ອຍ (small business corpo ration: SBC), ການຄໍ້າປະກັນໂດຍໂຄງ ການຄໍ້າປະກັນຂອງລັດ (Public guarantee scheme), ກອງທຶນຄໍ້າປະກັນການລົງທຶນ (Fund of funds for investing ven tures) ແລະການກູ້ຢືມແບບບັງ ຄັບພາຍໃຕ້ທະນາຄານແຫ່ງຊາດ ສ.ເກົາຫຼີ(Mandatory loan guidance by Bank of Ko rea) ປະຈຸບັນ ສ. ເກົາຫຼີ ມີກອງ ທຶນເພື່ອສົ່ງເສີມການລົງທຶນທຸລະ ກິດ SMEs ເອກະຊົນ100 ກວ່າແຫ່ງໃນນັ້ນເອກະຊົນພາຍໃນ 93 ບໍລິສັດ ແລະຕ່າງປະເທດ 7 ບໍລິສັດ; ສໍາລັບ, ອິນໂດເນເຊຍມີ ກອງທຶນເພື່ອສົ່ງເສີມການລົງທຶນທຸລະກິດຂະໜາດນ້ອຍ ແລະຂະໜາດກາງເອກະຊົນ 100 ກວ່າແຫ່ງໃນນັ້ນມີກອງທຶນລັດ 10 ແຫ່ງ; ສໍາລັບ, ສສ ຫວຽດນາມໄດ້ລິເລີ່ມສ້າງຕັ້ງກອງທຶນເພື່ອການລົງທຶນດ້ວຍເອກະຊົນປະມານ 20 ປີຜ່ານມາ,ຮອດປະຈຸບັນມີກອງທຶນດັ່ງກ່າວປະມານ 40 ແຫ່ງໄດ້ລົງທຶນໃນຕະຫຼາດຫຸ້ນ,ປະມານ 20 ແຫ່ງໄດ້ລົງທຶນເຂົ້າໃນຂະແໜງບໍລິການ,ເນື່ອງຈາກປະຈຸບັນນີ້, ສປປ ລາວ ຍັງບໍ່ທັນມີກອງທຶນ ສົ່ງເສີມການລົງທຶນຂອງພາກລັດ ແລະເອກະຊົນ (Public and private venture capital or ganizations) ທີ່ດໍາເນີນການສົ່ງເສີມການລົງທຶນດ້ວຍການໃຫ້ສິນເຊື່ອແກ່ SMEs, ດັ່ງນັ້ນ, ການສ້າງຄວາມເຂັ້ມແຂງແກ່ການສ້າງຕັ້ງກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນຈຶ່ງມີຄວາມຈໍາເປັນສໍາລັບ ສປປ ລາວ.
ລັດຖະບານ ສປປ ລາວ ມີນະໂຍບາຍສົ່ງເສີມການພັດທະນາ SMEs ໄລຍະ 2016-2020 ແນໃສ່ສົ່ງເສີມປະສິດທິພາບ, ເຕັກ ໂນໂລຍີ ແລະນະວັດຕະກໍາ; ການ ເຂົ້າຫາແຫຼ່ງທຶນ; ການສົ່ງເສີມ ການເຂົ້າຫາບໍລິການພັດທະນາທຸ ລະກິດ; ການເຂົ້າຫາ ແລະການຂະ ຫຍາຍຕະຫຼາດ; ການພັດທະນາ ຄວາມເປັນຜູ້ປະກອບການ, ການ ສ້າງສະພາບແວດລ້ອມທີ່ເອື້ອອໍານວຍສໍາລັບທຸລະກິດ; ການສົ່ງເສີມດ້ານພາສີ ແລະການຊ່ວຍເຫຼືອ ດ້ານການເງິນ. ການສົ່ງເສີມການເງິນ SMEs ໄດ້ຮັບການຄຸ້ມຄອງ ແລະການເຄື່ອນໄຫວພາຍໃຕ້ດໍາ ລັດວ່າດ້ວຍກອງທຶນສົ່ງເສີມSMEs (ເລກທີ 123/ນຍ ລົງວັນທີ 3 ມີນາ 2010) ໂດຍໄດ້ກໍານົດວ່າ: “ກອງທຶນສົ່ງເສີມ SMEs ແມ່ນການຈັດຕັ້ງການເງິນໜຶ່ງຂອງລັດທີ່ສ້າງຕັ້ງຂຶ້ນເພື່ອລະດົມທຶນ ແລະ ນໍາໃຊ້ເຂົ້າໃນການສົ່ງເສີມ ແລະ ຊ່ວຍເຫຼືອ SMEs ທາງດ້ານເຕັກນິກວິຊາການ ແລະ ການເຂົ້າຫາແຫຼ່ງທຶນດ້ວຍຮູບການໃຫ້ກູ້ຢືມດອກເບ້ຍຕໍ່າຜ່ານສະຖາບັນການເງິນ, ການໃຫ້ການຄໍ້າປະກັນສິນເຊື່ອ, ການຮ່ວມລົງທຶນ ແລະ ອື່ນໆ”(ມາດຕາ2).
ທ່ານ ປອ. ສາຍທອງ ພົມມະວົງ ໄດ້ໃຫ້ຮູ້ຕື່ມວ່າ: ໃນປີ 2008, ລັດຖະບານໄດ້ຮັບມອບໝາຍໃຫ້ທະນາຄານພັດທະນາລາວເປັນອົງກອນການເງິນສະໜອງສິນເຊື່ອ ໃຫ້ແກ່ທຸລະກິດ SME ປີ 2010 ກອງທຶນສົ່ງເສີມ SME ຮັບການ ສ້າງຕັ້ງຂຶ້ນ ແລະສາມາດປ່ອຍ ສິນເຊື່ອພາຍໃຕ້ເງື່ອນໄຂສິນເຊື່ອ (Line of credit: LOC) ໃຫ້ ແກ່ວິສາຫະກິດປະມານ 30 ຕື້ກວ່າກີບ (ປະມານ 4 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ), ກອງທຶນໄດ້ຮັບເງິນສົ່ງເສີມຈາກທະນາຄານໂລກ (ໂຄງການ AF2) 15 ລ້ານໂດ ລາ ໂດຍປ່ອຍກູ້ຜ່ານທະນາຄານ ທຸລະກິດ 4 ແຫ່ງ. ຮອດເດືອນກັນ ຍາ ປີ2018, ຈໍານວນ 194 ໂຄງການກູ້ຢືມຂອງ 131 ວິສາຫະກິດໄດ້ເຊັນສັນຍາຮັບສິນເຊື່ອ, 44 ຫົວໜ່ວຍແມ່ນແມ່ຍິງເປັນເຈົ້າຂອງໃນນັ້ນ 118 ຫົວໜ່ວຍໄດ້ຮັບສິນເຊື່ອພາຍໃຕ້ໂຄງການ AF2, ໃນ ລະດັບອັດຕາດອກເບ້ຍ 7-10%.
ແຕ່ເຖິງຢ່າງໃດກໍຕາມເມື່ອທຽບໃສ່ກັບຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຕົວຈິງແລ້ວ, ກອງທຶນດັ່ງກ່າວຍັງບໍ່ທັນສາມາດສະໜອງໄດ້ພຽງພໍ. ອີງຕາມການສໍາຫຼວດ, ມີພຽງແຕ່ 92 ວິສາຫະກິດ (ປະມານ 0,07% ຂອງ 124.567 ຫົວໜ່ວຍ) ໃນນັ້ນ 44 ຫົວໜ່ວຍທີ່ແມ່ຍິງເປັນເຈົ້າຂອງສາມາດເຂົ້າເຖິງແຫຼ່ງເງິນທຶນນັ້ນ. ໃນປີ 2014, ທະນາຄານໄດ້ສະໜອງ ເງິນກູ້ 20 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ແລະ 10 ລ້ານໂດລາ ເງິນຊ່ວຍເຫຼືອລ້າເຂົ້າກອງທຶນ SME ໂດຍ ອັດຕາດອກເບ້ຍປ່ອຍກູ້ໃຫ້ແກ່ ວິສາຫະກິດ SME ໃນລະດັບ 7-9% ຕໍ່າກວ່າອັດຕາດອກເບ້ຍການກູ້ຢືມທະນາຄານທຸລະກິດ (9-10%).
ອີງຕາມດໍາລັດວ່າດ້ວຍການຮັບຮອງ ແລະປະກາດໃຊ້ແຜນພັດທະນາ SME2016-2020 (ເລກທີ 253, 2017), ຄວາມຕ້ອງການເງິນລົງທຶນເພື່ອການສົ່ງເສີມ SME ໄລຍະ 2016-2020 ປະມານ 569 ຕື້ກີບ (66 ລ້ານໂດລາ) ແລະປະມານ 335 ຕື້ກີບ (39 ລ້ານໂດລາ) ຈະລົງທຶນຜ່ານສະຖາບັນການເງິນ. ກອງທຶນສົ່ງເສີມ SMEໄດ້ຮັບຮອງ ໃນມະຕິກອງປະຊຸມສະໄໝສາມັນ ເທື່ອທີ 5 ສະພາແຫ່ງຊາດ ຊຸດທີ VIII ຈໍານວນ 200 ຕື້ກີບ ແລະ 300 ລ້ານໂດລາ. ນອກນີ້, ການ ສົ່ງເສີມວິສາຫະກິດ MSME ຍັງມີສິນເຊື່ອຈາກທະນາຄານນະໂຍບາຍ ແລະ ການເງິນຈຸລະພາກ. ທະນາຄານນະໂຍບາຍຈະປະກອບສ່ວນໃນການສົ່ງເສີມ ແລະ ສະ ໜອງທຶນເຂົ້າໃນການພັດທະນາຊົນນະບົດ ແລະວຽກງານແກ້ໄຂຄວາມທຸກຍາກໂດຍແນໃສ່ສົ່ງເສີມການຜະລິດໃນລະດັບຄອບຄົວ. ສ່ວນການເງິນຈຸລະພາກແມ່ນແນ ໃສ່ສົ່ງເສີມການຜະລິດໃນລະດັບຄອບຄົວໃນທ້ອງຖິ່ນ ແລະຊຸມຊົນ.
ການສະໜອງສິນເຊື່ອເພື່ອ SME ຍັງບໍ່ພຽງພໍກັບຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການ, ການສະໜອງທຶນ SME ກວມພຽງແຕ່ປະມານ 49,55% ຂອງລວມຍອດຜະລິດ ຕະພັນພາຍໃນ (GDP) (ຂໍ້ມູນ 2016) ແລະ ໃນບັນດາທຶນດັ່ງກ່າວສະໜອງໃຫ້ພຽງແຕ່ 92 ວິສາຫະກິດ (ປະມານ0,07% ຂອງ 124.567 ຫົວໜ່ວຍ) ເມື່ອສົມທຽບໃສ່ອັດຕາສ່ວນແບ່ງຂອງວິສາຫະກິດ SME ທີ່ກວມ 99% ຂອງທຸລະກິດແລ້ວຍັງຕ້ອງການເພີ່ມເງິນທຶນຂຶ້ນເພື່ອຊຸກຍູ້ການລົງທຶນດັ່ງກ່າວ. ດັ່ງນັ້ນ, ການສ້າງເງື່ອນໄຂເພື່ອຊອກຫາການເຂົ້າເຖິງແຫຼ່ງທຶນ SME ດ້ວຍວິທີຕ່າງໆຈຶ່ງມີຄວາມຈໍາເປັນ ໂດຍສະ ເພາະການສ້າງຂີດຄວາມສາມາດເຂົ້າສູ່ແຫຼ່ງທຶນດ້ວຍການກະກຽມເງື່ອນໄຂການພັດທະນາກອງທຶນການສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SME (SME venture capital market) ເພື່ອກ້າວສູ່ການສະ ໜອງແຫຼ່ງທຶນໃຫ້ແກ່ SME ໂດຍສະເພາະທຸລະກິດລິເລີ່ມໃໝ່, ມີນະວັດຕະກໍາ, ປະກອບສ່ວນໃນການສ້າງມູນຄ່າເພີ່ມ, ສົ່ງເສີມການສົ່ງອອກ ແລະສ້າງລາຍຮັບແກ່ລັດໃຫ້ເພີ່ມຂຶ້ນ.
ທ່ານ ປອ. ສາຍທອງ ພົມມະ ວົງເນັ້ນວ່າການສ້າງຂີດຄວາມສາມາດດ້ານການຈັດຫາແຫຼ່ງທຶນສຳລັບ SME ເພື່ອສ້າງເງື່ອນໄຂໃນການພັດທະນາກອງທຶນເພື່ອການສົ່ງເສີມການລົງທຶນ (Ven ture capital market) ມີຫຼາຍວິ ທີ ແລະຈະນໍາສະເໜີບົດຮຽນການ ພັດທະນາແລະການສ້າງຕັ້ງກອງທຶນສົ່ງເສີມການພັດທະນາ SME ຂອງ ສ. ເກົາຫຼີ ຕາມຂັ້ນຕອນຄື: ວິໄສທັດກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SMEs ຫຼືກອງທຶນ SME ໃສ່ປັບປຸງການເຂົ້າເຖິງການເງິນແຫຼ່ງຕ່າງໆໂດຍສະເພາະກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນ (SME venture capital market).ພັນທະກິດກອງທຶນ SME ສ້າງສະພາບແວດລ້ອມດ້ານນິຕິກໍາທີ່ເອື້ອອໍານວຍໃນການສົ່ງ ເສີມການພັດທະນາ ແລະການສ້າງຕັ້ງກອງທຶນ, ເປົ້າໝາຍຮັບປະກັນໂຄງສ້າງດ້ານນິຕິກໍາເພື່ອໃຫ້ສາມາດຈັດຕັ້ງປະຕິບັດກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນ ແລະຈຸດປະສົງແຜນການກະກຽມການສ້າງຕັ້ງກອງທຶນມີຈຸດປະສົງປັບປຸງກົດໝາຍທີກ່ຽວຂ້ອງໃນການສ້າງຕັ້ງກອງທຶນ; ພັດທະນາກົນໄກໃນຈັດຕັ້ງເຄື່ອນໄຫວຂອງກອງທຶນ; ຈັດ ຕັ້ງກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SME ເພື່ອສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SME ໂດຍສະເພາະທຸລະກິດທີ່ມີນະວັດຕະກໍາດີເດັ່ນສາມາດສ້າງມູນຄ່າເພີ່ມສູງ ແລະມີລາຍຮັບໃຫ້ແກ່ລັດ.
ສໍາລັບ ຍຸດທະສາດໃນການພັດທະນາກອງທຶນ SME ປະກອບ ດ້ວຍ: ການປູກຈິດສໍານຶກດ້ານ ວຽກງານກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SME ໃຫ້ແກ່ພາກສ່ວນ ກ່ຽວຂ້ອງ; ສະເໜີແຜນການ ເພື່ອ ປັບປຸງນິກໍາກ່ຽວຂ້ອງຮັບໃຊ້ກອງ ທຶນ; ສ້າງຕັ້ງອົງການຈັດຕັ້ງຮັບ ຜິດຊອບກອງທຶນ, ກໍານົດກົງຈັກ ການຈັດຕັ້ງ ແລະແຕ່ງຕັ້ງຄະນະ ກໍາມະການຮັບຜິດຊອບການເຄື່ອນ ໄຫວກອງທຶນ; ສ້າງຕັ້ງກອງທຶນ SME ຕົວແບບ ເພື່ອທົດລອງການ ເຄື່ອນໄຫວກອງທຶນຕົວຈິງ.ກ່ຽວ ກັບການຄາດຄະເນຜົນໄດ້ຮັບ ໂດຍ ພາກສ່ວນກ່ຽວຂ້ອງໄດ້ຮັບຮູ້ ແລະ ເຂົ້າໃຈເລິກເຖິງເຖິງຄວາມສໍາຄັນ ຂອງກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SME; ກົດໝາຍ ແລະນິຕິກໍາທີ່ກ່ຽວຂ້ອງໄດ້ຮັບການປັບປຸງ ແລະ ສ້າງຂຶ້ນເພື່ອຮອງຮັບການເຂົ້າຫາ ແຫຼ່ງທຶນ ແລະການສ້າງຕັ້ງກອງ ທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນSME ແລະກອງທຶນສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SME (VC) ໄດ້ຮັບການສ້າງຕັ້ງຂຶ້ນເພື່ອແນໃສ່ຊຸກຍູ້ການເຂົ້າຫາແຫຼ່ງທຶນທີຫຼາກຫຼາຍ ແລະສົ່ງເສີມການລົງທຶນ SME.
------------
ຂຽນໂດຍ: ຣັດສະໝີ ດວງສັດຈະ
ພາບ ແລະຂ່າວຈາກ: ໜັງສືພິມເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ