ທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວ ຊຸກຍູ້ໃຫ້ປະຊາຊົນລາວບັນລຸສິດແຫ່ງການດຳລົງຄົງຕົວ ແລະສິດໄດ້ຮັບການພັດທະນາໄດ້ດີກວ່າເກົ່າ

ວັນທີ 10 ທັນວາ ເປັນວັນສິດທິມະນຸດໂລກ. ໃນປະຊາຄົມໂລກໃນປັດຈຸບັນນີ້, ການປົກປ້ອງ ແລະຮັບປະກັນສິດທິມະນຸດເປັນຫຼັກການສິນລະທຳຂັ້ນພື້ນຖານ. ແຕ່ສຳລັບຄວາມນິຍາມທີ່ເປັນຮູບປະທຳຂອງສິດທິມະນຸດ, ພ້ອມດ້ວຍຮູບແບບການປົກປ້ອງສິດທິມະນຸດຍັງຄົງມີຄວາມເຫັນທີ່ຂັດແຍ້ງກັນຢູ່ບໍ່ໜ້ອຍ, ຈົນເກີດການປະທະ ກັນຢ່າງຮຸນແຮງ.

ຜູ້ຂຽນເຫັນວ່າ, ສິດດຳລົງຄົງຕົວ ແລະສິດໄດ້ຮັບການພັດທະນາເປັນສິດທິມະນຸດຂັ້ນພື້ນຖານທີ່ມີຄວາມສຳຄັນອັນດັບໜຶ່ງ. ການດຳລົງຄົງຕົວເປັນພື້ນຖານທີ່ຊົມໃຊ້ສິດທິມະນຸດທຸກຢ່າງ, ການພັດທະນາເປັນຂໍກຸນແຈລວມທີ່ແກ້ໄຂບັນຫາທັງໝົດ, ສິດດຳລົງຄົງຕົວ ແລະ ສິດໄດ້ຮັບການພັດທະນາມີສາຍສຳພັນຢ່າງສະໜິດແໜ້ນ.

ຫວ່າງກ່ອນນີ້ບໍ່ດົນ, ຜູ້ຂຽນໄດ້ເຂົ້າຮ່ວມການສຳພາດຢູ່ເທິງຂະບວນລົດໄຟຕາມທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວເນື່ອງໃນໂອກາດເປີດນຳໃຊ້ເສັ້ນທາງລົດໄຟດັ່ງກ່າວຄົບຮອບ 3 ປີ, ແລະໄດ້ມີຄວາມຮູ້ສຶກຢ່າງຈະແຈ້ງວ່າ, ທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວໄດ້ເສີມຂະຫຍາຍບົດບາດອັນຕັ້ງໜ້າໃນການຊຸກຍູ້ໃຫ້ປະຊາຊົນທ້ອງຖິ່ນບັນລຸສິດດຳລົງຄົງຕົວ ສິດໄດ້ຮັບການພັດທະນາ ແລະ ປົກປ້ອງສິດທິມະນຸດໃນຂອບເຂດກວ້າງກວ່າເກົ່າ.

ນັບແຕ່ເປີດນຳໃຊ້ເປັນເວລາ 3 ປີຜ່ານມາ, ທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວໄດ້ສ້າງຜົນງານທີ່ປະຈັກຕາຫຼາຍຢ່າງເຂົ້າໃນການພັດທະນາເສດຖະກິດການຄ້າຂອງພາກພື້ນ, ບົດ ບາດຂອງຄວາມເປັນ “ເສັ້ນທາງຄຳດ້ານການຂົນສົ່ງ” ນັບມື້ພົ້ນເດັ່ນຂຶ້ນ, ໄດ້ຂົນສົ່ງຜູ້ໂດຍສານຫຼາຍກວ່າ 43 ລ້ານເທື່ອຄົນ, ຂົນສົ່ງສິນຄ້າ 48,3 ລ້ານໂຕນ, ເຮັດໃຫ້ອຸດສາຫະກຳການຜະລິດຢູ່ລຽບຕາມທາງລົດໄຟພັດທະນາຢ່າງຄຶກຄື້ນ. ມັນບໍ່ພຽງແຕ່ໄດ້ເຊື່ອມຈອດກັບຊ່ອງທາງຜ່ານໃໝ່ທາງບົກ-ທາງທະເລພາກຕາເວັນຕົກຂອງຈີນ ແລະ ຂະບວນລົດໄຟຈີນ-ເອີຣົບເທົ່ານັ້ນ, ມັນຍັງຊ່ວຍຫຍໍ້ເວລາການຂົນສົ່ງໂດຍກົງຜ່ານທາງລົດໄຟທີ່ເລີ່ມຈາກລາວ ໄທໄປຮອດເອີຣົບນັ້ນໃຫ້ສັ້ນລົງເຫຼືອພຽງ 15 ມື້ໄດ້, ເຊິ່ງໄດ້ຊຸກຍູ້ການຄ້າ ແລະ ການຮ່ວມມືເສດຖະກິດລະຫວ່າງພາກພື້ນຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ.

ການມີວຽກເຮັດງານທຳຖືວ່າເປັນສິ່ງສຳຄັນທີ່ສຸດໃນຊີວິດການເປັນຢູ່ຂອງປະຊາຊົນ. ທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວເປັນທາງລົດໄຟທັນສະໄໝສາຍທຳອິດຂອງລາວ, ເຮັດໃຫ້ປະເທດລາວໄດ້ບັນລຸຄວາມໃຝ່ຝັນທີ່ຢາກຫັນປ່ຽນຈາກປະເທດທີ່ບໍ່ມີທາງອອກສູ່ທະເລ ກາຍເປັນ ປະເທດເຊື່ອມໂຍງເຊື່ອມຈອດກັບບໍລິເວນອ້ອມຂ້າງ, ເຊິ່ງນີ້ສ້າງປະໂຫຍດຕັ້ງແຕ່ລະດັບມະຫາພາກຄື ຊຸກຍູ້ການເຊື່ອມໂຍງເຊື່ອມຈອດ ແລະ ການຮ່ວມມືແບບຕ່າງຝ່າຍຕ່າງໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດຂອງພາກພື້ນລົງມາຈົນຮອດລະດັບຈຸລະພາກ ຄື ຊຸກຍູ້ການປະກອບອາຊີບຂອງຄົນທ້ອງຖິ່ນອີກດ້ວຍ. ນັບແຕ່ເປີດນຳໃຊ້ເມື່ອວັນທີ 3 ທັນວາປີ 2021 ເປັນຕົ້ນມາ, ພາກສ່ວນທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວໄດ້ຮັບພະນັກງານຄົນລາວເຂົ້າເຮັດວຽກ 3.500 ກວ່າຄົນ, ແລະ ສ້າງວຽກເຮັດງານທຳໂດຍ ທາງອ້ອມອີກ 1 ແສນກວ່າຕຳແໜ່ງໃນຂະແໜງການຈໍລະຈອນສິນຄ້າ ຄົມມະນາຄົມທຸລະກິດການຄ້າການທ່ອງທ່ຽວ ແລະອື່ນໆ. ຍ້ອນມີທາງລົດໄຟສາຍນີ້, ຊາວໜຸ່ມທີ່ຢູ່ເຂດພູດອຍຂອງປະເທດລາວຈິ່ງສາມາດອອກຈາກເຂດພູດອຍ ແລະ ສຳຜັດກັບໂລກພາຍນອກນັບມື້ນັບຫຼາຍຂຶ້ນ.

ຄຽງຄູ່ໄປພ້ອມກັບການສ້າງວຽກເຮັດງານທຳ, ພາກສ່ວນທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວຍັງໄດ້ສະໜອງໂອກາດຍົກລະດັບຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດໃຫ້ແກ່ພະນັກງານຝ່າຍລາວ. ບໍລິສັດທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນເຄີຍຮັບພະນັກງານລາວເຂົ້າເຮັດວຽກຫຼາຍຊຸດ, ຈັດຊຸດອົບຮົມກ່ອນເຂົ້າປະຈຳການ, ຊຸດອົບຮົມຍົກຂີດຄວາມສາມາດດ້ານຕ່າງໆ ໂດຍໃຊ້ວິທີຖ່າຍທອດສິດສອນແບບສອງຕໍ່ສອງ ການແຂ່ງຂັນຄວາມຮູ້ ແລະ ສີມືແຮງງານແລະອື່ນໆ, ເຊິ່ງໄດ້ສ້າງຜູ້ມີຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດດ້ານທາງລົດໄຟໄດ້ເປັນຈຳນວນຫຼວງຫຼາຍ. ໃນຮອບ 3 ປີຜ່ານມາ, ພາກສ່ວນທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວໄດ້ອົບຮົມພະນັກ ງານລາວພັນກວ່າຄົນ, ຖ່າຍທອດຄວາມຮູ້ວິຊາການດ້ານການຂັບລົດໄຟ ບຳລຸງຮັກສາ ແລະສ້ອມແປງ, ການຂົນສົ່ງໂດຍສານ, ການຂົນສົ່ງສິນຄ້າ, ການຈັດສັນລົດ ແລະອື່ນໆ, ເຊິ່ງໄດ້ສ້າງໃຫ້ພວກເຂົາເຈົ້າເປັນນັກວິຊາການຊຸດໃໝ່.

ທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວບໍ່ພຽງແຕ່ເປັນເສັ້ນທາງແຫ່ງຄວາມຈະເລີນຮຸ່ງເຮືອງດ້ານເສດຖະກິດເທົ່ານັ້ນ, ແຕ່ຍັງເປັນເສັ້ນທາງແຫ່ງການພັດທະນາແບບສີຂຽວອີກດ້ວຍ. ຈີນສຸມຄວາມພະຍາຍາມເຂົ້າໃນການຊຸກຍູ້ການພັດທະນາແບບສີຂຽວຂອງການຮ່ວມກັນສ້າງ “ໜຶ່ງແລວໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ຢ່າງສະເໝີຕົ້ນສະເໝີປາຍ, ເຄົາລົບສິດດ້ານສິ່ງແວດລ້ອມຂອງປະຊາຊົນບັນດາປະເທດ, ປະຕິບັດຕາມກົດໝາຍກົດລະບຽບທີ່ກ່ຽວຂ້ອງຂອງປະເທດທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ, ສ້າງເວທີຮ່ວມມືດ້ານການອະນຸລັກສິ່ງແວດ ລ້ອມ, ຊຸກຍູ້ໃຫ້ເສດຖະກິດສັງຄົມ ແລະ ສິ່ງແວດລ້ອມທຳມະຊາດພັດທະນາຢ່າງກົມ ກຽວກັນ, ເຮັດໃຫ້ສີຂຽວກາຍເປັນສີພື້ນຖານຂອງການຮ່ວມກັນສ້າງ “ໜຶ່ງແລວໜຶ່ງເສັ້ນທາງ”.

ໃນຂະບວນການກໍ່ສ້າງ ແລະ ບໍລິຫານທາງລົດໄຟ, ພາກສ່ວນທາງລົດໄຟສອງຝ່າຍຈີນ ແລະ ລາວໄດ້ຖືເອົາການອະນຸລັກສິ່ງແວດລ້ອມເປັນຈິດໃຈສຳຄັນຕັ້ງແຕ່ຕົ້ນຕະຫຼອດປາຍ, ໃຊ້ມາດຕະການທີ່ໃຫ້ຜົນລັບທາງບວກຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ, ເຊັ່ນ: ປັບແລວທາງລົດໄຟເພື່ອຫຼີກການທຳລາຍເຂດປ່າສະຫງວນທຳມະຊາດ 6 ແຫ່ງຢູ່ລຽບ ຕາມທາງລົດໄຟ, ເພີ່ມງົບປະມານການກໍ່ສ້າງ ເພື່ອໃຊ້ຮູບແບບການພາດຜ່ານທີ່ມີຜົນສະທ້ອນໜ້ອຍສຸດ ເຊັ່ນ: ເຈາະອຸມົງລອດ, ສ້າງຂົວຂ້າມ ແລະອື່ນໆເມື່ອ ຜ່ານເຂດປ່າສະຫງວນ ແລະ ປ່າໄມ້ເສດຖະກິດ. ປູກທົດແທນພື້ນທີ່ສີຂຽວລຽບຕາມທາງລົດໄຟເນື້ອທີ່ທັງໝົດປະມານ 3,07 ລ້ານຕາແມັດ, ປູກຕົ້ນໄມ້ພຸ່ມປະມານ 8,63 ລ້ານຕົ້ນ, ຕົ້ນໄມ້ຢືນຕົ້ນປະມານ 55000 ຕົ້ນ. ອີງຕາມສະຖິຕິທີ່ຍັງບໍ່ຄົບຖ້ວນ, ເງິນທຶນກໍ່ສ້າງສະເພາະທີ່ໃຊ້ເຂົ້າໃນການອະນຸລັກສິ່ງແວດລ້ອມມີເຖິງ 260 ລ້ານໂດລາ, ງົບປະມານດ້ານອື່ນທີ່ເພີ່ມຂຶ້ນຍ້ອນພິລາລະນາເຖິງການອະນຸລັກສິ່ງແວດລ້ອມຍິ່ງເປັນຈຳນວນທີ່ສູງຫຼາຍ.

ສິດທິມະນຸດຍາມໃດກໍບໍ່ເຄີຍເປັນມະໂນພາບທີ່ໄຮ້ຄວາມໝາຍ. ການພັດທະນາຂອງວຽກງານສິດທິມະນຸດໄດ້ຈົ່ງຮ່ອງຮອຍທີ່ສວຍງາມໃນຊາຕາກຳຂອງຄົນທຳມະດາ. ໃນການເກັບກຳຂ່າວຕາມທາງລົດໄຟຈີນ-ລາວ, ຜູ້ຂຽນໄດ້ພົບກັບສອງເອື້ອຍນ້ອງຊາວອຸດົມໄຊທີ່ຂີ່ລົດໄຟໄປຫາໝໍຢູ່ແດນໄກແລະປິ່ນປົວສຸຂະພາບຈົນແຂງແຮງຂຶ້ນ, ໄດ້ພົບຊາວໜຸ່ມຜົ້ງສາລີທີ່ຄອບຄົວດຳເນີນທຸລະກິດປູກກາເຟ ຈຶ່ງຢາກໄປຮຽນຮູ້ວຽກງານທີ່ກ່ຽວຂ້ອງໃຫ້ດີແລ້ວກັບຄືນມາພັດທະນາກະສິກຳຢູ່ບ້ານເກີດເມືອງນອນຂອງຕົນ, ໄດ້ພົບນັກທ່ອງທ່ຽວປະເທດຕ່າງໆ, ໄດ້ພົບກັບຢູທູບເບີເລື່ອງການທ່ອງທ່ຽວຂອງລາວທີ່ໄດ້ຄົ້ນພົບໂອກາດທາງທຸລະກິດ ແລະ ຢາກຈັດຕັ້ງກຸ່ມທ່ອງທ່ຽວດ້ວຍຕົນເອງ, ໄດ້ພົບແມ່ເຖົ້າອາຍຸ 90 ກວ່າປີທີ່ໄດ້ຂີ່ລົດໄຟຕາມຄວາມຝັນ, ເດີນ ທາງກັບຫຼານສາວຂອງເພິ່ນທີ່ເປັນຫົວໜ້າຈຸພະນັກງານລົດໄຟຊຸດທຳອິດຂອງລາວ, ລູກຊາຍກົກເພິ່ນກໍໄດ້ເຮັດວຽກກັບທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນ, ສິ້ນສຸດຄວາມກິນແໜງເສຍດາຍທີ່ຜ່ານມາກັງວົນວ່າ ບໍ່ມີໂອກາດນຳໃຊ້ຄວາມຮູ້ວິຊາການກ່ຽວກັບທາງລົດໄຟທີ່ຕົນໄດ້ຮຽນມາ. ທັງໝົດເຫຼົ່ານີ້ເປັນແສງສະທ້ອນທີ່ສະແດງໃຫ້ເຫັນເຖິງການປ່ຽນແປງຕັ້ງແຕ່ເປີດນຳໃຊ້ທາງລົດໄຟຈີນລາວເປັນເວລາ 3 ປີຜ່ານມາ, ມັນເປັນພາບຄວາມກ້າວໜ້າທີ່ມີຊີວິດຊີວາຂອງວຽກງານສິດທິມະນຸດຢູ່ປະເທດທີ່ກຳລັງພັດທະນາ.
ທີ່ມາ: CMG