ການແກ້ໄຂຄວາມຫຍຸ້ງຍາກດ້ານເສດຖະກິດ-ການເງິນ ມີຜົນສຳເລັດຫຼາຍ​ດ້ານ

ເຖິງວ່າການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດວາລະແຫ່ງຊາດ ວ່າດ້ວຍການແກ້ໄຂຄວາມຫຍຸ້ງຍາກດ້ານເສດຖະກິດ - ການເງິນ ຈະດຳເນີນໄປໃນສະພາບການຂອງໂລກ ແລະພາກພື້ນ ມີການຜັນແປຢ່າງສັບສົນ ລວມທັງການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ-19 ເປັນວົງກວ້າງເຮັດໃຫ້ສະພາບເສດຖະກິດ-ການເງິນພາຍໃນປະເທດທີ່ມີຄວາມບອບບາງຢູ່ແລ້ວຍິ່ງເພີ່ມມີຄວາມຫຍຸ້ງຍາກຕື່ມອີກແຕ່ກໍສາມາດຍາດໄດ້ຜົນສໍາເລັດຈໍານວນໜຶ່ງທີ່ພົ້ນເດັ່ນ.

ທ່ານ ສອນໄຊ ສີພັນດອນ ຮອງນາຍົກລັດຖະມົນຕີ ຜູ້ຊີ້ນຳຂົງເຂດເສດຖະກິດໄດ້ຂຶ້ນລາຍງານຄວາມຄືບໜ້າການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດວາລະແຫ່ງຊາດວ່າດ້ວຍການແກ້ໄຂຄວາມຫຍຸ້ງຍາກດ້ານເສດຖະກິດ-ການເງິນ ຕໍ່ກອງປະຊຸມສະໄໝສາມັນເທື່ອທີ 3 ຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ ຊຸດທີ IX ໃນວັນທີ 20 ມິຖຸນານີ້ ພາຍໃຕ້ການເປັນປະທານຂອງ ທ່ານ ໄຊສົມພອນ ພົມວິຫານ ປະທານສະພາແຫ່ງຊາດ.

ທ່ານ ສອນ​ໄຊ ສີ​ພັນ​ດອນ ກ່າວ​ວ່າ: ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດວາລະແຫ່ງຊາດ ວ່າດ້ວຍການແກ້ໄຂຄວາມຫຍຸ້ງຍາກດ້ານເສດຖະກິດ-ການເງິນ ໃນໄລຍະຜ່ານມາດໍາເນີນໄປໃນສະພາບການຂອງໂລກ ແລະພາກພື້ນມີການຜັນແປຢ່າງສັບສົນລວມທັງການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ-19 ເປັນວົງກວ້າງ, ອັນໄດ້ເຮັດໃຫ້ສະພາບເສດຖະກິດ - ການເງິນພາຍໃນປະເທດທີ່ມີຄວາມບອບບາງຢູ່ແລ້ວຍິ່ງເພີ່ມມີຄວາມຫຍຸ້ງຍາກຕື່ມອີກ. ແຕ່ພາຍໃຕ້ການນໍາພາ-ຊີ້ນໍາ ຂອງສູນກາງພັກ, ການຕິດຕາມກວດກາຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ ແລະສະພາປະຊາຊົນຂັ້ນທ້ອງຖິ່ນ ແລະຄວາມພະຍາຍາມຢ່າງຕັ້ງໜ້າຂອງທຸກຂະແໜງການທີ່ໄດ້ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດ 5 ວຽກຈຸດສຸມ ໄປຄຽງຄູ່ກັບການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແຜນພັດທະນາຂອງຂະແໜງການຈຶ່ງໄດ້ເຮັດໃຫ້ມີຜົນສໍາເລັດຈໍານວນໜຶ່ງທີ່ພົ້ນເດັ່ນ. ໃນນີ້, ທ່ານຮອງນາຍົກລັດຖະມົນຕີກໍໄດ້ຍົກໃຫ້ເຫັນບາງວຽກງານພົ້ນເດັ່ນ ໃນ 5 ແຜນວຽກຈຸດສຸມໃຫຍ່ດັ່ງກ່າວເປັນຕົ້ນແມ່ນວຽກງານສົ່ງເສີມການປະຢັດ, ຕ້ານການຟຸ່ມເຟືອຍ, ຍົກສູງປະສິດທິຜົນການລົງທຶນ-ລາຍຈ່າຍງົບປະມານ ແລະ ການແກ້ໄຂໜີ້ສິນພາຍໃນ ແລະຕ່າງປະທດ ຄື:

1. ໄດ້ຊຸກຍູ້ ແລະການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດມາດຕະການປະຢັດ ແລະຕ້ານການຟຸ່ມເຟືອຍຢູ່ບັນດາຂະແໜງການ ແລະ ທ້ອງຖິ່ນ, ໃນທ້າຍປີ 2021 ໄດ້ຄົ້ນຄວ້າຫຼຸດລາຍຈ່າຍ, ສະລໍລາຍຈ່າຍ ແລະເລື່ອນລາຍຈ່າຍບາງຮ່ວງຂອງຂະແໜງການຂັ້ນສູນກາງ 15%, ທ້ອງຖິ່ນ 10% ແລະ ບາງລາຍຈ່າຍຂອງລັດຖະບານທີ່ເຫັນວ່າບໍ່ຈໍາເປັນ ຊຶ່ງສາມາດປະຢັດໄດ້ປະມານ 558 ຕື້ກີບ; ໄດ້ປະຢັດລາຍຈ່າຍສໍາລັບຂັ້ນສູນກາງ ໂດຍບໍ່ໄດ້ອະນຸມັດໃຫ້ຈ່າຍຕາມແຜນລາຍຈ່າຍ ປະມານ 512,76 ຕື້ກີບ. ສໍາລັບການ ປະຕິບັດ ດໍາລັດວ່າດ້ວຍລົດຂອງລັດ ສະບັບເລກທີ 599/ລບ, ລົງວັນທີ 29/9/2021 ກໍມີຄວາມຄືບໜ້າໃນເບື້ອງຕົ້ນ ທັງກະກຽມຫັນໄປນໍາໃຊ້ລົດໄຟຟ້າຢູ່ໃນການບໍລິຫານພາກລັດ.

2. ການຍົກສູງປະສິດທິພາບຂອງການລົງທຶນລັດ (ໂຄງການກໍ່ສ້າງພື້ນຖານໂຄງລ່າງ): ໄດ້ສຸມໃສ່ຄຸ້ມຄອງການລົງທຶນຂອງລັດໃຫ້ປະມີປະສິດທິຜົນສູງຂຶ້ນຕາມກົດຫມາຍທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ, ມາຮອດປັດຈຸບັນ ສາມາດຫັກລົບມູນຄ່າໂຄງການທີ່ເກີນມູນຄ່າສັນຍາ ແລະ ມູນຄ່າສະພາຮັບຮອງອອກຈາກສາລະບານແຜນການລົງທຶນຂອງລັດຈໍານວນ 91 ໂຄງການ ມູນຄ່າປະມານ 727,22 ຕື້ກີບ. ຄຽງຄູ່ກັນນັ້ນກໍໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ຍົກສູງຄຸນນະພາບການປະເມີນໂຄງການລົງທຶນຂອງລັດກ່ອນພິຈາລະນາບັນຈຸເຂົ້າແຜນຈໍານວນ 439 ໂຄງການຊຶ່ງສາມາດຕັດຮອນຄ່າໃຊ້ຈ່າຍຂອງໂຄງການທີ່ບໍ່ສອດຄ່ອງກັບລະບຽບການຈໍານວນ 115,2 ຕື້ກີບ.

3. ການປັບປຸງການຄຸ້ມຄອງບັນດາໂຄງການຊ່ວຍເຫຼືອທາງການເພື່ອການພັດທະນາ (ODA) ໃຫ້ມີປະສິດທິຜົນສູງ: ໄດ້ສຸມໃສ່ເຜີຍແຜ່ນິຕິກໍາຕ່າງໆ ເປັນຕົ້ນດໍາລັດ 357/ລບ, ຍຸດທະສາດການລະດົມທຶນຊ່ວຍເຫຼືອເພື່ອການພັດທະນາ (ຊກພ) ສປປ ລາວ ຮອດປີ 2030 ແລະແນະນໍາການນໍາໃຊ້ລະບົບຄຸ້ມຄອງ ແລະຕິດຕາມແບບເອເລັກໂຕຣນິກ (ODA-MIS.GOV.LA) ໃຫ້ກະຊວງ, ຂະແໜງການ ແລະຄູ່ຮ່ວມພັດທະນາ;ໄດ້ຕິດຕາມກວດກາການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດພັນທະສັນຍາທີ່ລັດຖະບານໄດ້ໃຫ້ຄໍາໝັ້ນສັນຍາກັບຄູ່ຮ່ວມພັດທະນາ ເປັນຕົ້ນສໍາເລັດການຂໍອະນຸມັດແຜນງານການຮ່ວມມືໄລຍະໃໝ່ 2022-2026 ລະຫວ່າງລັດຖະບານ ສປປ ລາວ ແລະ ອົງການແຮງງານສາກົນ (ILO), ສໍາເລັດຈັດພິທີເຊັນສັນຍາຮັບເອົາການຊ່ວຍເຫຼືອຈາກລັດຖະບານຍີ່ປຸ່ນໃນໂຄງການທຶນການສຶກສາເພື່ອພັດທະນາຊັບພະຍາກອນມະນຸດ ປະຈໍາປີ 2022 ແລະອື່ນໆ.

4. ໄດ້ມີຄວາມພະຍາຍາມແກ້ໄຂໜີ້ສິນພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ ໂດຍການລະດົມແຫຼ່ງທຶນ ແລະ ແຫຼ່ງລາຍຮັບທັງພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດເພື່ອມາຊໍາລະຕົ້ນທຶນ ແລະ ດອກເບ້ຍໃຫ້ພຽງພໍ ແລະ ທັນຕາມກໍານົດເວລາດ້ວຍຮູບແບບຕ່າງໆ ເພື່ອປະຄັບປະຄອງການຊໍາລະໜີ້ສິນໃຫ້ໄດ້ໂດຍພື້ນຖານ. ນອກຈາກນັ້ນ, ຍັງໄດ້ພະຍາຍາມສຸມໃສ່ແກ້ໄຂໜີ້ສິນການລົງທຶນຂອງລັດດ້ວຍຫຼາຍຮູບແບບເພື່ອເຮັດໃຫ້ໜີ້ສິນຫຼຸດລົງເປັນກ້າວໆ. ມາຮອດປັດຈຸບັນ, ປະຕິບັດໄດ້ 9.577 ຕື້ກີບ ເທົ່າກັບ 95,78% ຂອງ ແຜນການ. ໃນປີ 2022 ແມ່ນໄດ້ແກ້ໄຂໜີ້ສິນໂຄງການລົງທຶນຂອງລັດດ້ວຍງົບປະມານປົກກະຕິ 532,65 ຕື້ກີບ ຊຶ່ງໃນນີ້ໄດ້ສຸມໃສ່ແກ້ໄຂໜີ້ສິນທີ່ມີມູນຄ່າຄ້າງຊໍາລະ 300 ລ້ານກີບລົງມາ.

5. ການປະຕິຮູບການບໍລິຫານ ແລະ ດໍາເນີນທຸລະກິດຂອງລັດວິສາຫະກິດທີ່ລັດຖືຮຸ້ນ: ໄດ້ສໍາເລັດການແຕ່ງຕັ້ງຄະນະປະຕິຮູບ 3 ຫົວໜ່ວຍລັດວິສາຫະກິດ (ທັງໝົດ 15 ຫົວໜ່ວຍ) ຄື: ລັດວິສາຫະກິດໄຟຟ້າລາວ, ລັດວິສາຫະກິດນໍ້າມັນເຊື້ອໄຟລາວ ແລະບໍລິສັດຜະລິດໄຟຟ້າລາວມະຫາຊົນ,ສໍາລັບອີກ 2 ຫົວໜ່ວຍລັດວິສາຫະກິດ (ລັດວິສາຫະກິດການບິນລາວ ແລະລັດວິສາຫະກິດກະສິກໍາອຸດສາຫະກໍາບໍລິການຂາເຂົ້າ-ຂາອອກ) ແມ່ນກໍາລັງດໍາເນີນຕາມຂັ້ນຕອນ. ນອກຈາກນັ້ນ, ຍັງໄດ້ດໍາເນີນແກ້ໄຂລັດວິສາຫະກິດທີ່ຂາດທຶນຕໍ່ເນື່ອງຄື: ສອງທະນາຄານລັດ (ທະນາຄານພັດທະນາລາວ ແລະທະນາຄານສົ່ງເສີມກະສິກໍາ); ໄດ້ຂາຍຮຸ້ນລັດວິສາຫະກິດທີ່ຫຼຸບທຶນຕໍ່ເນື່ອງ ໃຫ້ພາກເອກະຊົນມາຮ່ວມທຶນ ຄື: ລັດວິສາຫະກິດໄປສະນີລາວ, ລັດວິສາຫະກິດບໍລິການສິນຄ້າຜ່ານແດນ ແລະບໍລິສັດ ເອັມເອສໄອຈີ ປະກັນໄພ (ລາວ) ຈໍາກັດ ແລະອື່ນໆ.